چراغ رشد گیاه و مزایای استفاده از آن
نوشته شده توسط : احمد خالقی

تا چند سال قبل، بسیاری از ما که دلمون میخواست گل و گیاه تو خونه پرورش بدیم به خاطر نداشتن نورگیر مناسب تو خونه از این نعمت بی بهره بخونیم اما امروزه چراغ رشد گیاه کار رو برای ما بسیار آسان کرده. تا حدی که تو کوچک‌ترین و بسته‌ترین فضاها هم میشه گیاهانی نظیر بونسای یا حتی سبزیجات خوردنی رو توسط نور مصنوعی خورشید پرورش داد.

 

لامپ رشد گیاه led چیه؟

لامپ های led کوچیک و بزرگ با انواع متفاوتی که تمام عناصری که گیاه برای رشد لازم داره رو تو نورشون دارن و اون اشعه‌هایی از خورشید که برای گیاه مفیده رو بهش میدن. حالا اگه می خواین بیشتر بدونین رو این لینک کلیک کنین و مقاله ی لامپ رشد گیاه ایران گرو لایت رو بخونین.

چراغ رشد گیاه 

انواع led رشد گیاه

لامپ های رشد گیاه انواع بسیار متفاوتی دارن. از پروژکتورهای بزرگ و حرفه‌ای رشد گیاه که توی گلخانه‌ها استفاده میشه تا نمونه‌های ساده ای مثل این لامپ رشد گیاه ارزان و به صرفه که براتون لینکش کردم تا بتونید مشخصات کاملش رو ببینید.

بعضی از لامپ های رشد گیاه به صورت ال ای دی های کوچیکی هستن که حتی میشه از یک ساقه ی گل آویزون‌شون کرد. بعضی هاتون مثل لامپی که براتون قرار دادم بیاد در حدود فاصله ی نیم متری گیاه قرار بگیرن و میتونن چند تا گلدون کوچیک رو تغذیه کنن و البته انواع پروژکتورهای رشد گیاه که اندازه های متفاوتی دارن و گاهی اونقدر نورشون زیاده که باید بین یک تا دو متر از گیاه فاصله بگیرن تا بهش آسیبی نرسونن.

 

آیا لامپ رشد گیاه ضرر هم داره؟

نه. از مزایای لامپ رشد گیاه اینه که نه برای خود گیاه، نه انسان و نه حیوانات خانگی هیچ خطری ایجاد نمی کنه و به محیط زیست هم آسیبی نمی رسونه.

چون led های رشد گیاه بسیار کم مصرف و بی خطر هستن و جنس نورشون همون چیزیه که خورشید تولید می‌کنه. منتها چون فقط اون عناصری از نور خورشید که برای گیاه لازمه رو داره معمولاً رنگش تو طیف بنفشه و شبیه رنگ نور خورشید نیست.

 

رنگ لامپ رشد گیاه باید چگونه باشد؟

شاید براتون سوال بشه که منظور از این که رنگ لامپ رشد گیاه تو طیف بنفشه یعنی دقیقاً چه بنفشیه و چرا رنگ تمام led های رشد گیاه دقیقاً مثل هم نیست.

 

خب اول اینو بگم که طول موج نور خورشید برای رشد تمام انواع گیاهان مفیده چون تمام طیف‌های لازم نور رو داره. (نور آبی برای رشد شاخه ها و برگ‌ها مناسبه، نور قرمز برای رشد گل و میوه و البته گاهی نور سبز هم به مقدار کمی برای رشد گیاه لازمه و باعث سبزتر دیده شدن گیاه میشه اما ضروری نیست.) 

 

خب تو لامپ رشد گیاه هم اشعه ها ترکیبی از این اشعه های قرمز و آبی هستن. بعضی از گیاهان به قسمت مشخصی از این اشعه ها نیاز بیش تری دارن. اون جاست که متخصصی که شما برای نصب لامپ رشد گیاه باهاش صحبت می کنید بهتون میگه چه رنگی دقیقاً برای رشد گیاه شما مناسب تره.

فکر کنم خودتون متوجه شدین که هر نور بنفشی برای گیاه مناسب نیست و باید لامپ مخصوص رشد گیاه رو تهیه کنید وگرنه لامپ های معمولی که رنگ بنفش دارن جنس‌شون ربطی به این محصول نداره.

لامپ رشد گیاه

قیمت لامپ رشد گیاه

به طور کلی لامپ led رشد گیاه هزینه ی چندانی نداره مگر این که بخواید پروژکتور رشد گیاه برای مصارف گلخونه‌ای تهیه کنید که طبیعیه به نسبت اندازه و نوررسانیش قیمتش بالا بره.

هرچند که انواع دیگه ی لامپ ها (که ال ای دی نیستن) قیمتشون از led رشد گیاه کمتره اما خب نور کم‌تری هم تولید می‌کنن و دمای بالا هم ایجاد میکنن که خودش دردسر سازه و مراقبت بیشتری نیاز داره. مصرف برقشون هم خیلی بالاتره و در نتیجه عمرشون نماز حداقل عمر یک لامپ رشد گیاه ساده ( دو سال) کمتره.

خلاصه این که قیمت لامپ رشد گیاه طوری نیست که ضرر کنید. البته به شرطی که از یک فروشگاه مطمئن مثل دیجی کالا تهیه‌ش کنید و اگر لازم بود با متخصص هم در مورد نوع لامپ رشد گیاهی که تهیه می‌کنید مشورت کنید.





:: بازدید از این مطلب : 13
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 28 آبان 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: